Friday 8 February 2013

Adakah ini jawapan??


Adakah ini Jawapan??

Assalamualaikum...Alhamdulillah..bertemu lagi pembaca-pembaca blog saya dengan coretan sye ni..moga pembaca2 sekalaian sentiasa di Rahmati dan di Berkati hendaknya..ok lah..kite straight forward laa..nak cite hal agak ajaib la yang berlaku pada hari jumaat iaitu penghulu segala hari..


Aku x nafikan, setiap hari aku penuh dengan persoalan yang bermain difikiran sementara menunggu jawapan dari bakal isteriku ini..mmg la agak kritikal jgk laa masalah kitorang ni..die pon mcm nak xnak je trime aku, itu yg membuatkan aku sangat risau..aku sentiasa berdoa supaya terbuka hatinya utk menerimaku sebagai suaminya..insyaAllah..korang doa2 la kan ek..

Itulah persoalan yang bermain difikiran aku..adakah Allah bersamaku??adakah Allah mendengar doa2ku??adakah Allah akan memakbulkan doa hambanya yang penuh dengan sifat2 mazmumah ni..nauzubillah..k2..kite trus pada ciritenye lah..Once upon a time........

8 Febuary 2013 (Jumaat) – aku bersolat subuh di masjid As-Syarif berjemaah..Alhamdulillah, aku dipilih lgi skali olehNya pada hari yang penuh berkat ini..sebelum aku bertolak ke masjid, mmg aku dengar dentuman guruh, tp x delah kuat mane..macam guruh biase2 je..maksudnye guruh disubuh hari..biase dengarkan?? So,aku bertolak la naik motor kapcai aku tu trus ke masjid..vrooomm!!!..

Masjid tu xdela jauh mane,dekat 2km jgk..nak smpi dalam 5minit..tba2 sebelum smpi masjid da ujan renyai2..biasenye ujan renyai2 kat meru pada subuh hari ni,xkan melarat smpi lebat..tp kuasa Allah, xde sape tahu..aku pon bermonolog, “ujan sekejap je ni..xkan lebatnye la..”

Tiba di masjid, tengah azan..aku tunaikan solat sunat kabliah dan solat subuh berjemaah seperti biasa..alhamdulillah..selesai solat, aku berzikir bersama para jemaah..semasa doa, ujan pon turun dengan lebat secara tiba2..lpas doa, jemaah lain sume lari pg ke kenderaan masing2..xkire la nek moto ke keter ke..keter tu xkesah la..ni nek motor pon men redah jgk..mmg confirm2 kuyup laa smpi umah nnti..

Aku bermonolog lgi, “Ya Allah..RahmatMu turun Ya Allah..alhamdulillah..tp mcm ne aku nak balik??Mungkin ada hikmah disebalik RahmatMu ini..Sahaja aku beriktikaf di masjid kerana Allah Ta’ala”..Tao x iktikaf tu ape??student2 syariah sepertia bakal isteri sye mesti la tao..haa..nak tao tanye die laa..hehee..xpon korang google je..k..:)

So,aku pon duduk di depan 1 rak buku ni..aku tgk macam2 buku ade..rambang mata memilih..tbe2 tangan aku terdetik nak amik Tafsir Al-Azhar jilid 2 yang dikarang oleh Dr. Hamka..wow..hebat btol buku ni sbb orang yg mengarangnya pon hebat..buku tu mmg nmpak dah lame..dan jilidnye pon da x complete..Sebelum tu, korang tao x beza tafsir Al-Quran dengan terjemahan Al-Quran??beza tao..

Pada ape yang saya faham dan saya perolehi secara zahirnya, tafsir Al-Quran ni adalah penjelasan secara detail setiap ayat yang ada dalam Al-Quran..manakala, terjemahan Al-Quran ni adalah, hanya terjemahan dari bahasa Al-Quran(Arab) kepada bahasa yang kita fahami..X semua apa yang tertulis dalam Al-Quran kita faham dan perlu penjelasan supaya kita lebih mendekati Al-Quran..Sebab tu tafsir Al-Quran ade jilid2 die..aku tgk kat sane, jilid ke-9 pon ade..k2,kita sambung..

Aku bukak tafsir tersebut trus ke juzuk 3 Surah Al- Imran ayat ke 14-17..ayat tersebut menerangkan nikmat atau perhiasan manusia di dunia ini..masyaAllah..Perhisan manusia di dunia ini ade 6-Perempuan,anak lelaki,emas  dan perak, kuda tunggangan,haiwan ternakan dan padi dan tanaman..tetapi, wanita adalah hikmat Allah yang paling tggi dan akan bahagia di dunia..

Stiap perhaisan dunia tu ade peleraiannya..aku terfikir..adakah ini jawapan dariNya??sebelum ini, ibadah aku terasa runsing dengan menanggung penantian jawapan dari bakal isteriku..aku rase bru seminggu aku tanggung penantian tu..stiap kali aku berdoa,aku sering muhasabah diri aku,kadang hatiku terketuk “Ya Allah, apa yang aku sedang buat ni??adakah engkau memberkati amalan2 ku??..adakah niatku dah terpesong ya Allah??”

Aku trus membaca, dalam buku tu ade ade tertulis lebih kurang mcm ni,” Memang Allah telah menyenaraikan perhiasan didunia tetapi jangan kamu lupa akan tanggungjawabmu kerana perhiasan2 ini..sesungguhnya perhiasan diluar(dunia) adalah sedikit, walhal perhiasan didalam(syurga) adalah lebih banyak dari perhiasan diluar”

Aku terfikir, Astaghfirullah..adakah aku tidak tergolong dalam orang2 yang bersyukur??aku bagaikan tidak bersyukur dengan apa yang aku miliki..dengan apa yang aku perolehi..Jauhkan aku dari sifat tamak ya Allah..

Tersentuh aku dengan satu ayat ini..Telah ditanyakan kepada Rabiatul Adawiyah diamanakah tempatmu di sisi Allah?? Rabiatul Adawiyah menjawab,” Biarpon dimana tempatku, hanya Tuhan sahaja yang tahu, yang penting aku terus mendapat 1 perkara iaitu redha Allah”

Dan seterusnya aku membaca, Allah telah senaraikan 5 perkara yang harus ada untuk menyempurnakan iman :-
  1.  Sabar – Dalam menyempurnakan iman ini pelbagai dugaan yang harus di tempuh, dan KEMAHUAN DI SETIAP DOA KADANAG-KADANG TIDAK DIPERCEPATKAN MAKBUL OLEH ALLAH, dan kadang2 iman itu sendiri adalah ujian utk kita, klu kita jatuh, akan hancur lah iman kita..
  2. Jujur – dalam bahasa arabnya Siddiq yang bermaksud benar dan membenarkan..Stiap apa yang ada didalam pasti adalah sama diluar, seperti mana apa yang ada dalam hati kita, haruslah sama dengan percakapan kita..
  3. Bersedekah –harta yang kita ada ini adalah pinjaman dan harus lah dikongsi bersama, bersedekah, berzakat dan lain2..
  4.  Ke-4 ni aku lupa plak..
  5. Berdoa di waktu sahur..iaitu sebelum subuh..
Dari Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda “ Pada setia malam Allah akan turun(dekat) ke langit bumi sehingga pada sepertiga malam..dan Allah berkata,” Adakah dini hari yang berhajatkan sesuatu utk aku perkenankan, adakah dini hari berdoa utk aku makbulkan, adakah dini hari memohon maaf utk aku ampunkan”

Turun dalam hadis diatas bermaksud dekat,hampir dengan hambanya yang berdoa pada masa tu..

Aku sebak sangat..adakah Allah menjawab segala pertanyaan,persoalan dihatiku ini..bagaikan di jawabnya..aku menangis seorang..aku bagaikan x percaya, mmg ada hikmah nya di sebalik setiap apa yg aku buat di dunia ni..Allah maha melihat akan hamba2nya..masyaAllah..

Aku terus menangis, xmampu aku membaca..diriku yang penuh dengan dosa ini, penuh dengan maksiat,Allah menjawab apa yang terpendam dalam hatiku..sebak dihati ku x hilang lagi..smpi pukul 8,aku amek wudhuk dan solat dhuha..dan terus pulang kerumah..time aku blk tu, ujan turun lagi..sbb kan lapar dan nak wat kje rumah, aku redah je lah..nak harapkan adik aku,mmg x laa..haha..

Cerita ni xlah sehebat mana yang korang rasakan..tp klu korang hadapi, dan tentunya korang rasa bersyukur sangat2 kerana masih diperhatikan oleh Allah..jangan sesekali kita jatuh,give up dengan Allah..Allah sentiasa bersama kita..itu janji Allah..insyaAllah..teruskan perjuangan anda k..Takbir!!Allahuakhbar!!



















No comments:

Post a Comment