Monday 4 February 2013

I love A


Bismillahirrahmanirahim...Assalamualaikum..

Dalam diri kita ada seketul daging yang diberi nama hati..Hati kita adalah pinjaman dan ia adalah totally milik Allah..Hati kita sering berubah dan sering diuji..MasyaAllah..perbagai perasaan telah dimasukkan dan juga dipinjamkan oleh Allah untuk dimasukkan kedalam hati ini..

Ia bagaikan pelbagai ramuan dimasukkan dalam 1 bekas dan dikacau hingga sebati..Tapi perasaan ni lain..die boleh berubah dengan cepat dan kadang2 sgt lambat..Aku sangat ingin kan ketenangan jiwa..Apa yang kita perlu ada utk menenangkan jiwa kita??

I love A...

i) I love ALLAH
         Firstly kite kene letak kan Allah sebagai motif dan sebab kita ada didunia ini..Lahirnya kita di dunia ini trus dpt jawatan iaitu sebagai kahlifah..Khalifah ialah pemimpin bagi orang yang beriman..berat tao tugas seorang khalifah ni..kita xleh je senang2 letak jawatan sebab jawatan ni xleh diwarisi atau pun dipindah randah..sama la macam iman..Iman tidak boleh diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa..adehh..mcm lirik raihan plak..
         So, kita kene tetapkan Allah adalah pertama bagi diri kita dan jika kita mencintai Allah automatic kita akan mencintai kekasihNya (Rasullullah SAW). Cara-cara utk mencintai Rasulullah adalah menghayati Sirahnya, beramal dengan sunahnya, berilmu dengan Hadithnya dan Al-Quran..Senang je kan..Tapi, kita kene tanya iman kita..adakah kita mampu buat atau pun tidak.. J

ii) I love AZIZ
         Aziz adalah salah satu nama Allah yang wajib kita beriman ke atasNya..Aziz bermaksud yang kuat, yang mulia dan kekasih..Aziz jugak name ayah saya yang saya sayangi dan hormati..Tanpa kasih sayang seorang ibubapa, siapa lah kita kat dunia ni..Ayah adalah seorang lelaki yang bertanggung jawab ke atas anak2 dan isterinya..Kita sebagai anak2 yang soleh dan solehah wajib menghormati dan mengahisi kedua ibubapa kita..
         Kalau kita sentuh pasal ayah, mesti kita teringat keluarga kita..betol x??mencintai seorang ayah dan ibu bermakna mencintai keluarga kita juga..jgn lah bermusuh-musuhan dalam keluarga kita sebab nescaya kita akan memerlukan pertolangan daripada mereka suatu hari nanti..So, saling bantu-membantu dan jangan lah mengungkit jika kita pernah menolong dan ikhlas kan hati dengan apa yang telah kita bantu..sebab sebaik2 bantuan adalah dalah Allah..bukan dari kita..bersyukurlah..Alhamdulillah..




iii) I love ANIS
         Anis adalah satu nama yang indah bagi aku..Indah bakan dari segi paras rupa tetapi maksud dan keperibadiannya..Aku mengenalinya sejak tingkatan 1 dan kami xde lah rapat sgt..di sebabkan kitorang ni di kanenkan..aku pon redha je laa..kitorang pon adalah salah satu pasangan yang maen secrete admire kat dalam kelas 1 Ibnu-Khaldun..Tp mmg time form 1 je yg kite rapat..form4 aku pindah skolah..Memang aku da x jmpe die daa..
         Dalam pertengahan sem 2 aku berada di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan, tiba-tiba aku nmpk Anis nek bus..lpe aku nak bgtao..die mmg seorang yg tggi..aku dari jauh mmg nmpk die je laa..aku fikir dalam hati..mcm kenal je awek tu..bru la aku ingat..Dialah Anis Hamizah Bt Abdul Rahman kelas sama ngan aku time 1 Ibnu-Khaldun dlu..Mmg berputik kembali la kisah lama..
         Kita kawan je dlu smpai aku masuk UTHM sem 2..aku mintak kaple ngan Anis..30-3-2009..haaa..malam dalam pkl 9 lebih laa..mmg happy gler la..berbunga gile hati ini..Aku time tu mmg la gler2 skit..tp solat 5 waktu tetap menjadi pegangan..just aku sedikit lost laa..aku pon xtao kenape..
         Setiap kali cuti sem kita mmg akan jmpe..Happy..mmg Happy sgt..sejak dari tu aku mengambil kesempatan utk mengenali die..Tp..aku ni mmg problem..aku xtao kenape aku ade sifat selaki yang “kuat jeles”..aku tuduh die macam2..padahal Anis x buat pon bende tu semua..aku trus tuduh die macam2..Anis tetap bertahan..MasyaAllah..itulah salah satu keperibadian Anis yang aku xkan lupakan..
         Aku yang banyk buat salah ngan Anis..Aku CURANG..aku xsedar ape aku buat..mmg sah aku ni lelaki buaya darat..tp klu korang nak tao..Anis tetap maafkan aku..Anis tetap pelihara hubungan kami..bertapa kuat hambaMu ini ya Allah..tetap teguh dgn pendiriannya..tetap percaya dengan takdirMu..
         Dalam pada nak dekat hari lahirnya, pada malam itu aku terbangun dari tidur..ringan badan aku utk bangun dan solat tahjud..Sebelum ni bkn men berat lagi..klu bangun pon confirm tido balik punye..tp aku xtao kenape lah ringan sgt mlm tu..aku solat..tbe2 hatiku berdetik..mcm ade bende x kne je..ade suara,ade bisikan yang mengajak aku kembali lah kejalan Allah yang benar..kembalilah kepada cara Islam..dalam pda masa yang sama aku terfikir tntang masa depan aku..apa akan berlaku pada keluarga aku nnti..??dalam seminggu jgk aku fikir..
         Pada hari jadinya(10/4/2012) aku buat keputusan drastik utk tgglkan masalah kaple ni wat sementara waktu..aku x bgtao sbb ape aku tgglkan Anis..dgn kesempatan ni, mgkin aku dpt fokus dalam membentuk sasiah diri..insyaAllah..aku mengikuti beberapa kuliyah agama..aku slalu tgk ceramah youtube and bli buku hadis,sirah para anbia’ utk menguatkan lgi ilmu agama..dan dengan bantuan yg telah diberikan oleh Anis (menghadiahkan aku terjemahan Al-Quran) aku berjaya mengamalkannya..Alhamdulillah..
         Dalam pada masa itu,Anis tetap menungguku..aku terkadang bersyukur sgt dapat bidadari di smping ku..tp aku takot aku akan jatuh kembali..mmg kadang2 aku jatuh..ya Allah..ujian demi ujian datang kepadaku..tp dia tetap dgn pendirian nya utk terus menungguku..Alhamdulillah ya Allah..aku bersyukur jika dia adalah Isteriku,dia adalah pemangkin utk trus aku memegang jawatanku sebagai khalifah, pendamping ku di syurgaMu, ibu kepada anak2 ku, makmumku, dan penasihatku..
        

a) Doa aku dan dia

         Pada masa yang sama kau menolak Anis, Anis tetap dalam doaku..stiap kali solat fardhu dan sunat aku berdoa “YA ALLAH..SESUNGGUHNYA ENGKAU YANG MAHA MENGETAHUI DAN MAHA BERKUASA YA ALLAH, KURNIAKANLAH AKU ISTERI YANG SOLEHAH IAITU ANIS HAMIZAH BINTI ABD.RAHAMAN,BUKAKANLAH PINTU HATIKU DAN HATINYA SUPAYA KAMI BERGELAR SUAMI ISTERI..DAN SUPAYA DIA DAPAT MENDIDIK ANAK2KU, SUPAYA MEMBERI KEKUATAN KEPADAKU UTK TERUS BERJUANG KEJALANMU DAN BERSAMANYA DI SYURGA KELAK YA ALLAH..

b)Solat istikharah
·        Semasa kaple – Anis mntak aku solat istikharah agar di beri hint adakah mmg kita di takdirkan bersama..dan aku buat..dan satu hari aku bermimpi aku berada di sebuah masjid..ade ramai org..dan aku toleh ke arah bahagian perempuan..terbuka luas tirai dan ada sekelompok wanita disana..ditengah aku ternampk dia..Anis Hamizah bt Abdul Rahman..die berpakaian tudung labuh berwarna putih..dibahgian lelaki aku bersalaman dengan seseorang..mungkin pada masa itu adalah hari yg dinantikan oleh pasangan yg akan bergelar suami isteri..
·        Semasa Perubahan(x kaple) – mmg aku x fikir pasal sesiapa pon..pada masa tu aku buat istikharah atas kehendak aku sendiri..alhamdulillah..dan aku telah bermimpi,aku berada disebuah rumah,yang mempunyai sebuah keluarga..semua ada pada masa tu..ade seorang perempuan selalu tersenyum kepadaku..tp aku lupa..siapa dia..mgkin sbb aku x fikirkan sesiapa pada masa itu,mmbuatkan aku lupa..tetapi yang aku ingat, En.Abdul Rahman memanggilku dgn nama ‘menantu’..sgt jelas..aku terkejut..setelah aku sedar..selepas solat subuh,aku berfikir sejenak..mmg Anis adalah makmumku..insyaAllah..
·        Masih dalam perubahan(mencari cintanya) – aku istikharah dan aku bermimpi aku bersamanya dirumah dan dia mendukung seorang bayi..Anis slalu senyum kepadaku dan selepas itu kami menaiki kereta dan aku pun tersedar..apa makna semua itu??

Ada juga aku bermimpi tapi aku tidak solat sunat istikharah,aku bersamanya di taman membuai seorang budak kecik bersama-sama..sambil gelak ketawa..kami happy sgt masa tu..mimpi apakah itu..??

         Sepanjang aku mengenali dia selama 5 tahun ini, mimpi aku hanya ada Abus selain mimpi aku berjmpa ibuku..hanya Anis sahaja perempuan yang muncul dan aku kenal di dalam mimpiku..kenapa yea??kadang2 aku sedih mengenangkan Anis..tabahnya Anis menempuhi ujian ini seorang diri..aku ingin tampil bersamanya pada suatu hari nanti sebagai Imamnya..aamiin ya Allah..

Menunggu Jawapan
        
         Aku bnyak buat silap dengan nya..aku rasa mmg aku x layak..tetapi..Anis adalah takdirku..Aku dapat rasa semua ini..Kali terakhir aku call Anis,aku mohon dipertimbangkan utk aku hadir kepadanya sebagai seorang suami..bkn lagi teman..tetapi suami yang sah..insyaAllah..tetapi,mgkin dosa aku yang terlalu bnyk dan salah aku pada Anis, membuatkan dia tawar hati pada aku..
         Aku memohon agar menerima aku yang baru, dan aku sudah berubah dan masih dalam perubahan..aku mohon agar dipertimbangkan utk buat kali yang pertama utk aku yang pertama(baru). Aku mempunyai matlamat jika diperisterikan Anis..insyaAllah..aku akan berusaha utk memupuk semangat cintakan Allah,Rasulullah dan Islam dalam sesebuah keluarga nanti..
         Aku x putus berdoa dan aku akan terus mencuba..mungkin mengalir semangatnya dahulu padaku..mungkin jgk, Allah telah memberi jawpan pada doaku(istikharah)..Aku berharap sangat, Anis Hamizah bt Abdul Rahman memberi jawapan yang positif dan aku berjanji dengan nama Allah,akan aku berkongsi segalanya(ilmu,harta,perasaan,susah dan senang) bersama2 insyaAllah..

                                                            Anis Hamizah Bt Abd. Rahman

                                               Muhammad Fahmi B. Aziz

InsyaAllah..ada sambungan..:)

p/s:maaf lah..aku xpnh buat bende2 mcm ni..bak kate member aku,”ini poyooooo!!”..tp perasaan aku xkan berubah utk kali ini..kerana tiada ruang lagi di hatiku..
        
                

4 comments:

  1. Assalamualaikum...fahmi, kuatkan hati n banyakkan berdoa...jgn sikit pn berputus asa pada Allah... minta pertolongan dariNYA...sesungguhnya Allah MAha membolak-balikkan hati... Semoga Allah tetap terus pegang hati dan jiwa fahmi melalui semua ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..Syukran ukhti..Aamiin..insyaAllah..tiada selain dariNya..jika bkn keranaNya saya xkan bersabar..tetapi keranaNya sye tetap bertahan..

      tp..mungkin Allah da pertemukan yg lebih baik dari sya..sya redha..apa2 pon yg terbaik utk dia,insyaAllah adalah yg terbaik utk sya..

      Delete
  2. Ameen insyaAllah...boleh jadi "mungkin dia yang terbaik tapi dia terbaik untuk orang lain, dan begitu juga dengan fahmi..insyaAllah fahmi mungkin terbaik tapi bukan terbaik bagi dia, mungkin untuk orang lain.. BerSERAHlah pada Allah.. segala kemungkinan itu datang dariNYA

    mungkin jua pada waktu ini, Allah uji hati Fahmi dan Anis.. dan mungkin apa yang pernah terjadi kat fahmi dulu sebelum bertemu jalan yang sekarang ini,mungkin terjadi pada anis sekarang...dia jua sedang di uji..doakanlah dia.. Semoga kuat doa fahmi untuk dia..

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah..ujian selalu dtg..kdg2 sya gagal..dan sya rasa xlayak utk meminta apa2 dariNya..rase diri ini kerdil,hina sgt..siapalah sya utk meminta-minta..tp insyaAllah,sye akan trus berdoa..tiada yang lebih baik dari kembali kepadaNya segala urusan didunia dan akhirat..

    thank you..^.^

    ReplyDelete